ומעתה יובן בענין שרש כח המחלק לצירופי אותיות דמח’ במדריגה הג’ כשחושב ענין דבר מה בצירופים שונים מאין הוא בא כח ההתחלקות זאת
We may now understand the matter of the root source of where the power of division and combination of the various letters of thought [come from] in the third level [of thought], when he is thinking about a matter in various combinations.
אך הנה ידוע דבחי’ ה”ג מנצפ”ך דאימא הוא שרש כח ההתחלקות הזאת כו’.
It is know that it is the aspect of the five Gevurot-Judgements of Imma which is the source for this power of division etc.
וביאור הדברים ידוע דבחי’ אימא הוא בחי’ בינה והשגה לאורך ורוחב בהסבר דבר המושכל
And the explanation of this is as known, that the aspect of Imma is the aspect of Binah-the understanding and the comprehension of the concept to a length and width in an explanatory form.
וכאשר הוא מעיין בבחי’ העומק של ההשגה עדיין הוא רק בעומק מח’ עיונית הנ”ל שלמעלה מהיות בחי’ התחלקות צירופי אותיות ממש במח’ להשכלת הענין רק בחי’ מח’ שכל בלבד כנראה בחוש
However, whilst he is still delving into the aspect of the depth of the concept he is in the depth of the aforementioned Analytical Thought – Machshavah Iyunit, which still transcends any actual division of letters of thought to think about the concept, but rather, it is an aspect of intellectual thought alone, as is plainly seen.
אך ע”י בחי’ ה”ג שהוא בחי’ הצמצום והסתלקות שבכח ההשגה עצמה להיות יורד אור השכלת הענין שבמח’ עיונית הנ”ל לבחי’ התחלקות צירופי’ שוני’ בפרטי פרטיות כו’
However, by means of the aspect of the five Gevurot-Judgments, which is the aspect of a constriction and withdrawal within the power of comprehension itself, there is a descent of the light of the intellect as it is in the aforementioned analytical thought to the aspect of various divisions and combinations in a specific and detailed manner.
והוא הנק’ בחי’ ה”ג מנצפ”ך דאימא שנק’ פתוחי חותם כו’
And this is what is called the aspect of the five Gevurot-Judgments, MaNTzePa”Ch of Imma, which are called the protrusions of the seal etc.
ואע”פ שלכאורה בחי’ ירידה וצמצום הוא אבל שרשו בא מלמעלה מכח ההשגה שבגוף המושכל הזה כו’
Now although at first glance this would appear to be the aspect of a descent and a Tzimtzum-constriction, nevertheless its root comes from higher than the power of the grasp of the concept itself.
וראי’ לזה ממה שאנו רואים בתינוק קטן שאין בו עדיין צירופי אותיות במחשבתו בדבר פרטי
The proof of this is from what we observe in a small child who does not yet have the divisions of the letters in his thoughts of a specific thing.
כמו גם דבר מה שנותנין לו הגם שמבחין בו ולא יחליפנו בדבר אחר כנ”ל שזה הוא התחלקות המח’ אבל לא בצירופי אותיות כנ”ל
For even though when he is given something he is able to discern between it and something else, and will not exchange it for something else, which as explained previously is indeed a division of thought, nevertheless it is not in combinations of letters as previously explained.
הנה מ”מ כאשר יכול לדבר ולבקש בפה לדבר פרטי הרי אז יש לו בודאי במוח מחשבתו צירופי אותיות פרטי’ לאותו דבר פרטי שמבקש בדבור
However, when he is able to speak and request verbally the specific item then it is certain that in his mind and thought there are combinations of specific letters of that item that he is requesting in his speech.
כי צירופי אותיות מתחלקות במח’ תחלה טרם בואם לדבור
For the combinations of letters are divided in thought prior to their coming forth in speech.
(כמשי”ת דעקבי לאה נכנסין תוך ראש רחל4 דהיינו דבור שבמח’ הנ”ל שנעשה מח’ לדבור כו’)
(For as will be explained later, “the heels of Leah enter the head of Rachel.” In other words, the aforementioned aspect of Speech of Thought becomes the aspect of Thought of Speech etc.)
וכמ”ש במ”א בענין מאמר הזהר ע”פ וקול התור5 נשמע בארצינו דוקא בבחי’ הדבור אז זמן התחלקות אותיות המח’ כו’
This is as explained elsewhere regarding the statement of the Zohar, “The voice of the dove is heard in our land” that it is specifically when there is an aspect of speech that there is a division of the letters of thought etc.
(והיינו ענין כללות המאמר דאימא אוזיפת דרך שאלה ה”ג מנצפ”ך לברתא שהוא צירופי התחלקות אותיות הדבור כו’)
(This is the general matter of the statement that “The Imma-Mother lends [her clothes] – i.e. the five Gevurot MaNTzePa”Ch – to the daughter” which are the combinations of the divisions of the letters of speech.)
וא”כ מזה ראי’ שאין הצירופים שרשם בהשגה עצמה שהרי התינוק מבחין ומשיג בין טוב לרע גם טרם שיכול לדבר6 ואעפ”כ אין לו צירופי אותיות במחשבתו עד שיכול לדבר דוקא כנ”ל
This being the case, this proves the source of the combinations is not in the comprehension itself for a child is able to discern between good and bad even prior to his being able to speak, yet nevertheless he does not have combinations of letters of thought until he is able to speak specifically.
אלא שרשם מלמעלה מן ההשגה דבינה והוא מבחי’ כח ומקור של כל עומק ההשגה כו’
Rather, their source is higher than the comprehension of Binah-understanding, and is from the aspect of the power and source of every depth of the comprehension etc.
(כמו שבאותיות הדבור שרש כח הצירופים מאבא דהיינו מפנימיות החכמה שהוא כח המשכיל דחכמה שנק’ קדמות השכל
(This is similar to how the source of the power of the combinations of the letters of speech is from Abba, which is the inner aspect of Chochmah – Wisdom, which is the Koach HaMaskil-power of intellectualization of Chochmah, also called Kadmoot HaSechel – The primordial intellect.
(כמ”ש במ”א בענין תרין ציפרין7 כמשי”ת בעזר”ה)
(This is also explained elsewhere regarding the matter of[1] “The Two Birds,” as will be explained with G-d’s help.)
ואף על פי שה”ג מנצפ”ך שבה’ מוצאות הוא המחלק ומסדר הצירופים בדבור כפי אופן התחלקות צירופים שבמחשבה ממש מה”ג דאימא הנ”ל
Now, although the five Gevurot-Judgements MaNTzePa”Ch of the five organs of speech are what actually divide and arrange the combinations of speech exactly according to the manner that they are divided and combined in the thought from the aforementioned five Gevurot of Imma
מ”מ אבא יסד8 בבחי’ כח המצרף שהוא בלתי כוונה בשכל והשגה איך לצרף רק ממילא בא
Nevertheless,[2] “The Father [Abba] founded [the daughter – speech]” with the aspect of the power to combine [itself], which comes about in a subconscious manner without intellect and comprehension of how to combine. Rather, [the combinations] come forth automatically.
וכמ”ש מצרף לחכמה9 וכמ”ש במ”א וכמשי”ת
This is as stated, “The combinations are to Chochmah” as discussed elsewhere and as will be explained.
כך הוא במצרף דאותיות המח’ מכח ומקור דבינה כו’)
And it is likewise this way with the combinations of the letters of thought from the power and source of Binah understanding etc.)
ונמצא שגם שבחי’ הצירופים עצמם שבמח’ ע”י בחי’ צמצום דמח’ עיונית הוא בא
We therefore find that although the aspect of the combinations of the thought itself come about by way of a Tzimtzum constriction of the Machshavah Iyunit – Analytical Thought
מ”מ כח ושרש העושה לצירוף והתחלקות זאת הרי הוא למעלה מכח ההשגה שבמח’ עיונית עצמה כו’
Nevertheless, the power and source which actualizes this combination and division is higher than the power of grasp of the analytical thought itself etc.
שלזה הטעם אין התינוק יכול לצרף אותיות מחשבתו עד שיוכל לצרף אותיות הדבור גם שמשיג ומבחין היטב בגוף הענין דבר מה כנ”ל
And it is for this reason that even though a child is able to grasp and discern quite well in a particular matter, he is nevertheless unable to combine the letters of his thought until he is able to combine the letters of speech.
וא”כ הרי מה שאמרו דקטן אין לו מח’ היינו בבחי’ צרופי אותיות המח’ דוקא
This being so, the statement that “a child does not have thought” refers specifically to the aspect of the combinations of the letters of thought.
לפי ששרשם בא מכח ומקור של המח’ דהשגה דבינה כו’ וד”ל
This is because their root comes from the power and source of the thought and comprehension of Binah etc. This shall suffice those of understanding.
(וזהו מן הדברים הנפלאים וסתומים למה המח’ קדמה לדבור הרי הדבור שרשו בפנימיות ומקור החכמה והמח’ שרשה בפנימית ומקור דבינה והחכמה קדמה לבינה שהחכמה נק’ אין ובינה יש כו’
(This is one of the wondrous and hidden matters. Namely, why does thought precede speech if the root of speech is in the inner aspect and source of Chochmah while thought is rooted in the inner aspect and source of Binah, and Chochmah precedes Binah, for Chochmah is called Ayin-nothingness while Binah is called Yesh-somethingness etc.
(וכמ”ש במ”א בענין דבר ואמרת11 שהדבור גבוה בשרשו מאמירה דמח’ כו’
(This is as explained elsewhere[3] regarding the matter of Daber-Speak and V’Amarta-And You Shall Say, that Dibur-Speaking is rooted higher than the Amira-Saying of Thought etc.
וגם מזה עצמו ראי’ ממה שאין המח’ באה בהתחלקות צרופים כ”א בבוא התחלקות הדבור בתנוק כו)
From this too there is another proof that the thought does not come forth into divisions and combinations in [the mind of] a child until it first comes into the divisions of speech.)
ואעפ”כ ה”ג מנצפ”ך דבינה דוקא שרש לה”ג התחלקו’ דדבור דאימא אוזיפ’ כו’ וכמ”ש כאמה בתה12 כו’
Nevertheless, it is the five Gevurot-Judgments MaNTzePa”Ch of Binah specifically which is the root for the five judgments of the divisions of speech, for “The mother lends [her clothes to the daughter]”, and as stated,[4] “Like mother, like daughter etc.”
ובשרשם הרי הדבור בחכמה ולכך אבא דוקא יסד ברתא כו’
In their source however, speech is rooted in Chochmah, and therefore it is specifically the “father that founded the daughter etc.”
וגם מצד שרש הראשון דמחו”ד13 כמו שהם קבועים בעצם הנפש הנ”ל (באות ל”ז)
This is likewise the case in regard to the first source of thought and speech as they are embedded in the essence of the soul as mentioned previously (in chapter thirty-seven[5]).
שמבואר שם ג’ מדריגות הנ”ל במח’ שבגלוי כו’
The aforementioned three levels of revealed thought were explained there etc.
הרי גם שם כלול תחלה אותיות המח’ בעצם הנפש טרם שכלולה מאותיות הדבור שנק’ רוח ממללא כו’
And we find that there too in the essence of the soul it first includes the letters of thought prior to its inclusion of the letters of speech which is called “the speaking spirit” etc.
דכמו שבנפש שבאה בגוף קדם המח’ לדבור ב’ שנים כך בנפש הרוחני’ לא נק’ רוח ממללא זמן מה כו’ והמח’ כבר יש בה כו’
For just as with the soul which comes within the body the thought precedes speech by two years, so likewise the spiritual soul is not called the “speaking spirit” for a period of time while it does already contain thought.
אם לא שכ”ד הגבוה בשרשו בעצמיות יותר הוא בא באחרונה15 יותר
Except that [in regard to the root of the power in the essence itself] every [power] that has a higher root in the essence, comes to be revealed at a lower [level].
שלזה נק’ נפש המדברת דוקא נפש המשכלת
It is specifically for this reason that the intellectual soul is called the “speaking soul.”[6]
שזהו בחי’ החכמה העצמיות שבה שהוא קודם למח’ העצמיות שבה כו’
This refers to the aspect of the essential Chochmah-Wisdom within the soul, which precedes the essential thought that is within [the soul] etc.
אבל בגלוי בא באחרונה דוקא מטעם המבואר במ”א באריכות וד”ל)
Nevertheless, in the revelation [of these powers it is the opposite and the speech is revealed] after [the thought] specifically, the reason for which is explained elsewhere at length. This should suffice those of understanding.)