The Gate of Unity – Chapter 40

ומעתה יש להבין דרך פרט בבחי’ שרש אותיות המח’ דבינה ותבונה ולאה כו’.

We must now understand the aspect of the root of the letters of the thoughts of Binah, Tevunah and Leah in a specific manner etc.

 בהיות מבואר בזהר בכמה דוכתי דאית מח’ ואית מח’ כו’

As explained in the Zohar in various places,[1] “There is thought, and there is thought etc.”

 דהיינו בחי’ מח’ סתימאה דא”א ומח’ הקדומה דא”ק וכה”ג

In other words, there is the aspect of the Machshava Stima’a – Hidden Thought of Arich Anpin, and the Machshava HaKdooma – Primordial Thought of Adam Kadmon, and so forth.

והענין הוא דהרצון נק’ ג”כ בשם מח’ בלה”ק

The explanation of the matter is that Ratzon – Will is also called by the term Machshava – Thought in the holy language.

כמו כאשר חשב כאשר רצה כידוע

As in the verse,[2] “As [I] thought [to do]” [meaning] “As [I] wanted [to do]”, as is known.

כי הרצון מלובש מיד במח’ שבמוח ע”כ הרצון והמח’ של הרצון א’ הוא

For, the desire immediately vests within the thoughts in the mind, and therefore the desire and the thought of the desire are one.

ונק’ המח’ בשם רצון והרצון בשם מח’

Thus Machshava – Thought is called by the term Ratzon – Desire, and Ratzon – Desire [is called] by the term Machshava – Thought.

כמו כאשר עלה ברצונו היינו כשעלה במחשבתו כו’

For instance, [the words] “When it arose in his will” is interchangeable with “When it arose in his thought etc.”

ונק’ מחשבה סתימאה ע”ש בחי’ ההעלם של הרצון

Now, it is called Machshava Stima’a – The Hidden Thought in reference to the aspect of the concealed state of the Ratzon – Desire.

ע”כ המח’ שבו הרצון הוא ג”כ בהעלם וסתימות ונק’ מח’ סתימאה

Hence, the Thought within which is [vested] the Desire is also concealed and hidden, and is called Machshava Stima’a – The Hidden Thought.

(והוא בחי’ אותיות הרצון הנ”ל)

(This is the aspect of the letters of the aforementioned Desire)

אך הנה בחי’ מח’ הקדומה הוא מקדם לרצון הנעלם והוא המקור לרצון הנעלם שנק’ רצון לרצון כו’

Now, the aspect of the Machshavah HaKdooma – Primordial Thought[3] precedes the Ratzon HaNe’elam – Concealed Desire[4] and it is the source for the Ratzon HaNe’elam – Concealed Desire which is called the Ratzon L’Ratzon – Desire for the Desire.

וגם זה בחי’ מח’ הוא שמלובש בו הרצון הקדום שקדם לכל רצון לרצון (כמ”ש באות י”ז) אבל נק’ בשם מח’ הקדומה

It too is an aspect of thought within which is vested the Ratzon HaKadoom – Primordial Desire which precedes all Desires for Desires (as explained in chapter seventeen), yet it too is called by the term Machshavah HaKdoomah – The Primordial Thought.

וכך יובן עד רום המעלות גם במח’ דרצון הפשוט שבעצמות ממש (הנ”ל באות יו”ד).

In this manner we may understand [the term thought] all the way until the highest heights, even in the Thought of the Ratzon HaPashoot – Simple Desire in the Essence itself (which was discussed previously in chapter ten).

והנה אנו רואי’ שהרצון הבא פתאום במוח הוא בא בגידי המוח במח’ פשוטה ולא מורכבת מאותיות כלל

Now, it is observable that a desire which comes forth suddenly in the brain comes forth into the nerves of the brain, in a simple thought which is not constituted of letters at all.

כי באמת אין לרצון בחי’ כלי כשאר האותיות כמו אור השכל בכלי המוח

For in truth the Ratzon – Desire does not have the aspect of a vessel like all of the other letters, such as the light of the intellect within the vessel of the brain.

אך בגידי המוח (שנק’ נערוי”ן הדקין ביותר שמהם כח התנועה וכח ההרגש באברים כידוע) מתפשט כח ואור הרצון גם להיות האברים נשמעי’ לרצונו שבמוח כמו לפשוט ידו ורגלו או לכווצם רק עפ”י הרצון שעולה במוח פתאום כידוע.

It is only that the light and power of the desire also spreads forth in the nerves of the brain (which are fine nerves from which the power of feeling and movement in the limbs originates, as known) so that the limbs listen to the dictates of the desire in the brain, such as extending or contracting ones hand or foot, and this is solely according to the desire which suddenly arises in the brain, as is known.

 והנה יש מח’ אחרת בבחי’ אותיות המח’ ממש

Now, there is a different type of thought which is literally an aspect of letters of thought.

שהוא בא ע”י בחי’ בינה והשגה תחלה שנק’ מח’ עיוני’

This [type of thought] first comes about by means of the aspect of Binah – Understanding and grasp, which is called Machshava Iyunit – Analytical Thought.

כמו שאנו רואי’ בכל שכל וסברא שהשכלתו יושג במוח בינ’ (בל”א פאר שטאנד)

As is observable with every intellectual subject matter, its conceptualization is grasped in the mind of Binah (which is called Understanding)

שבא מיד בעיון המח’ הנק’ מחשבת שכל והוא כח מח’ עיוני’ להכיל כל עיון שכלי דוקא

Which immediately comes into analysis in the thought and is called intellectual thought.  This is the power of Machshava Iyunit – Analytical Thought which contains all intellectual analysis specifically.

שאין בו רצון כלל ולא נק’ מח’ זו בשם רצון כלל

There is no Ratzon – Desire in this at all, and this type of thought is not called by the term Ratzon – Desire, whatsoever.

להיותה אינה בגידי המוח כלל רק במוח הבינה ממש

For it is not in the nerves of the brain at all, but is literally only in the mind of Binah – Understanding.

דהיינו בכלי ההשגה וההבנה של השכל עצמו שם יש כלי להמח’ עיונית לכל השגה שכלי’

In other words, in the vessel of the comprehension and understanding of the intellect itself there is a vessel for the analytical thought of every intellectual concept.

והוא בחי’ מל’ דתבונה דהיינו סוף מדריגת אור ההשגה בעצם המביא להשגה בענין הנבדל (הנ”ל באות ב’) משם נעשה כח מחשבת שכל הנ”ל

That [vessel] is the aspect of Malchut of Tevunah, in other words, the last level of the light of the essential comprehension which brings the grasp of the separate matter (as mentioned in chapter two).  It is from there that the aforementioned Machshevet Sechel – Intellectual Thought is made.

כי תחלה באה אור השגת השכל גם בלא מח’ עיונית עדיין (הנק’ דער פאר נעמען אין פאר שטאנד אליין כו’) טרם שחושב אור ההשכלה בלבוש דמח’ ועיון עדיין

For at first the light of the intellectual comprehension initially comes forth without analytical thought (and is called the “take” and [initial] “understanding” alone) even prior to his thoughts of the light of the concept in the garment of thought and analysis.

אך מיד מתפשט המושג והמושכל במח’ עיונית

However, the intellectual concept then immediately spreads forth into analytical thought.

וזהו בחי’ מל’ דתבונה שלמעלה מבחי’ אותיות המח’ שנק’ לאה

And this is the aspect of Malchut of Tevunah which is higher than the aspect of the letters of thought [themselves] which are called Leah.[5]

(וכידוע בענין דלית רבתי דאחד כו’ שהוא בחי’ מל’ דתבונ’ שמאחוריי’ דאימא כו’ שמשם שרש התהוות המח’ באותיות ממש כמ”ש במ”א)

(And as is known regarding the matter of the large Dalet – ד of the word אחד etc,[6] which is the aspect of Malchut of Tevunah that comes from the hind of Imma etc., which is the source of the existence of actual letters of thought, as is explained elsewhere.)

ובחי’ ההשכלה עצמה המושגת בהשגה והבנה ג”כ נק’ מח’ אך זהו בחי’ התפשטו’ יש דאור החכמ’ הנק’ חש”ב מ”ה דחכמ’

Now, the aspect of the intellectual concept itself which is grasped in the comprehension and understanding, it too is called thought.  However, this is the aspect of the spreading forth of the something-ness (Yesh) of Chochmah, which is called Chashav Ma”h of Chochmah.[7]

ויש בחי’ פנימי’ מח’ דבינה דלא משתמע גם במחשבת שכל לבוא לכלל אותיו’ כלל במח’

Additionally, there is an aspect of the inner thought of Binah which does not come forth into the letters of thought [themselves] or heard in the intellectual thought.

והוא כמו בחי’ עומק המושג שלא נתפס גם בהשגה ומח’ דבינה וכה”ג (ונק’ מי דלא קיימא לשאלה כמ”ש במ”א) וד”ל.

This is like the aspect of the Omek HaMoosag – Depth of the Concept which is not grasped even in the comprehension and understanding of Binah and the like (and is called[8] “That which cannot be asked about”)

וזהו אית מח’ סתימאה שברצון הנ”ל ומח’ עיונית דבינה הבאה לכלל בחי’ אותיות דמח’ ממש שנק’ לאה כו’

This then [is the meaning of “There is thought and there is thought,”] i.e. there is the Hidden Thought of the Desire as mentioned above, and there is the Analytical Thought of Binah which comes forth into an aspect of actual letters of thought which are called Leah etc.

וכ”ז יש גם ברצון שלמעלה מן השכל

Now all of these aspects also exist in the desire which transcends the intellect.

 (דהיינו בחי’ בינה סתימאה דא”א שהוא בחי’ מח’ נעלמ’ ברצון הנעלם כמו שיש שכל וחכמ’ דא”א הנעלם מכל רעיון הנעלם והוא בחי’ ח”ס דא”א הנק’ טעם כמוס לרצון כידוע כך יש בחי’ בינה סתימאה כו’)

(For instance, this refers to the aspect of Binah Stima’a – The Hidden Understanding of Arich Anpin which is the aspect of the Hidden Thought in the Hidden Desire.  For, just as there is intellect and Chochmah of Arich Anpin which is utterly concealed from thought, such as Chochmah Stima’a – The Hidden Wisdom of Arich Anpin which is called the hidden reasoning for the Desire, so likewise there exists the aspect of Binah Stima’a – The Hidden Understanding etc.)

והוא ע”ד מה שאנו רואי’ ההפרש בין ב’ מיני מחשבות הנ”ל בגלוי

They [too] operate according to the differences that we observe between the aforementioned two types of revealed thought.

שהוא ברצון הבא בגלוי במוח שיש רצון שבגידי המוח שנק’ מח’ סתימאה ע”ש ההעלם של זה הרצון שבמוח טרם שבא לחו”ב כו’

That is, the Desire which comes into revelation in the brain, for there is Desire in the nerves of the brain. This is called the Machshava Stima’a – The Hidden Thought in reference to the concealment of this desire in the brain prior to any revelation in Chochmah and Binah.

ומח’ עיונית שהוא בחי’ יש דאין דחכמה עד שבא לכלל אותיות דמח’ ממש

And there is the Machshava Iyunit – analytical thought, which [extends from] the aspect of the [tangible] something-ness of Chochmah until its conclusion in the actual letters of thought.

 (ולפי הנ”ל (באות ל”ח) בשרש הראשון של האותיות דמח’ בעצם הנפש ממש הרי יש שרש לאותיות המח’ דבינה ג”כ בעצם הנפש

(Additionally, according to what was explained previously (in chapter thirty eight) regarding the first source of the letters of thought literally in the essence of the soul, there is also a source for the letters of thought of Binah in the essence of the soul.

כמו שיש שרש לאותיות הרצון הבאי’ בגידי המוח וכה”ג

Just as there is a source for the letters of the Desire which come forth in the nerves of the brain, and the like.

רק שזה בא לבחי’ גלוי לרצון וזה בא לבחי’ גלוי אותיות דבינה המושג בהשגת שכל

It is only that these [lights] come to be revealed in the aspect of Ratzon – Desire, and these [lights] come to be revealed in the aspect of the letters of Binah – Understanding which is grasped in comprehended intellect.

ואמנם הרי אנו רואי’ דמה שעולה ברצונו ומחשבתו הוא אשר בא עד בחי’ אותיות המח’ דבינה

Nevertheless, we see that whatever arises in his desire and in his thought, that is what will come forth until [it is manifest] in the letters of Binah – understanding.

שנמשך בחי’ הרצון ומח’ הנעלם במח’ הגלוי’ דבינה)

For the aspect of the desire and hidden thought are drawn forth into the revealed thought of Binah.)

 (וזהו ענין אהי’ אשר אהי’ דהתגלות כתר הכללי דא”א בכתר הפרטי שהוא בבינה וכידוע ומבואר במ”א בענין ועבד הלוי הוא דהתגלות ע”י בבינה דוקא והוא ענין ג’ קוצין דיוד כו’ וכמ”ש במ”א באריכות וד”ל)

(This is the matter of[9] “I shall be as I shall be – Eheye asher Eheye,” for the revelation of the general Keter of Arich Anpin is in the particular Keter of Binah[10] as is known and explained elsewhere in regards to the [verse][11] “And the Levites alone shall serveetc.  That is, the revelation of Atik Yomin is in Binah specifically.[12]  This is the matter of the three thorns of the [letter] Yod[13] etc, as is explained elsewhere at length.  This should suffice those of understanding.)

End of Chapter Forty



[1] See Tikkunei Zohar, Tikkun 69 (pg. 99b).  In other words, there are various different types and levels of “thought”.

[2] Jeremiah 18:8; See also Maamarei Admo”r HaEmtza’ee Dvarim Vol. 1, p. 208, and Vol. 2 p. 641.

[3] Of Adam Kadmon

[4] The Ratzon HaNe’elam – Concealed Will is interchangeable with the Machshava Stima’a – Concealed Thought of Arich Anpin as explained above.

[5] See Siddur of the Alter Rebbe, 60c & 69a; Also see Maamarei Admor HaEmtzaee, Na”Ch p.103.

[6] See Maamarei Admor HaEmtzaee, Dvarim Vol.1 p. 283.

[7] As explained previously, Chochmah is called the Koach Mah – Power of “What” and therefore, the letter of the word Machshavah – מחשבה are rearranged as Chashav Mah – חשב מה – the Thought of “What”.  See Zohar Bereshit 24b and Tikkunei Zohar Tikkun 69, p. 112b.

[8] Introduction to the Zohar 1b. Also see Biurei Zohar Trumah 49c, Imrei Binah Shaar HaTefilin 121b and on, and Torat Chaim Noach 57c.

[9] Exodus 3:14

[10] See Zohar VaYikra 11a; Also see Maamarei Admor HaEmtzaee, Dvarim Vol.1, p. 226.

[11] Numbers 18:23; Also see Zohar Korach 178b; Torah Or Lech Lecha 11b; Maamarei Admor HaZaken Al HaTorah, Vol.1, p. 84; Maamarei Admor HaEmtzee, Vayikra Vol.1, p. 375.

[12] See Maamarei Admor HaEmtzaee, Hanachot p. 577; Torat Chaim Lech Lecha p. 81b.

[13] See Torat Chaim Lech Lecha p. 82b.

You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *