Driving After Candle-Lighting

By Chaim Hillel Raskin

 

I would like to travel by car to shul after lighting Shabbos candles. Is that allowed?

  • Although the halacha is that lighting Shabbos candles doesn’t automatically cause Shabbos to begin,1 nonetheless the widespread custom amongst women is to accept Shabbos at candle-lighting. Thus if a woman doesn’t want to accept Shabbos then, she must expressly decide so in advance. Out of concern for an opinion inhalacha that Shabbos sets in at lighting regardless, one should only rely on a stipulation in case of necessity2 (regarding what qualifies as a necessity – see footnote3).
  • In order to fulfill the mitzva of candle-lighting, one must link the candles to Shabbos by accepting Shabbos at the time of lighting,4or up to ten minutes afterwards5. While some say that bdieved themitzva is fulfilled without accepting Shabbos,6 the Alter Rebbe rules that if neither she nor her husband accepted Shabbos at the time of lighting, they did not fulfill the mitzva and she must relight the candles (regarding other family members – see footnote7).
  • One is allowed to accept Shabbos as early as an hour and a quarter zmaniyos (halachic hours – a twelfth of daylight) before sunset,8 and one who lights earlier does not fulfill the mitzva.9Some poskim say that the need to demonstrate the connection of the candles to Shabbos is only when one who lights early, however when lighting at candle-lighting time it is apparent that they are for Shabbos.10 However, it seems that the Alter Rebbe doesn’t accept this premise.11
  • Practically, if a woman will arrive at her destination within ten minutes, she may light with the stipulation to accept Shabbos only once she arrives. If it is longer, she can only light with a stipulation if her husband can accept Shabbos soon after candle-lighting.12 A girl who lights her own Shabbos candle does not have this option.

Reprinted with permission from  Lmaan Yishmeu – a project of Merkaz Anash. To see more articles visit Merkazanash.com

  1. רא”ש שבת סוף פ”ב, שוע”ר סי’ רס”ג ס”ז.
  2. שוע”ר שם – לחשוש לשיטת הבה”ג הל’ חנוכה.
  3. ראה פסק”ת סי’ רס”ג סקל”ב שנסתפק בזה. ולהעיר שנחלקו פוסקי זמננו ע”ד נסיעה לכותל המערבי – דעת הגרע”י להתיר ודעת הגרשז”א שאינו נקרא צורך. ולהעיר שהדוגמאות שאדה”ז מביא בסי”א יש בהם צורך מצוה (חתונה, טבילה). ויל”ע.
  4. ראה שוע”ר שם סי”א וקו”א שם סק”ב.
  5. קצוה”ש סי’ ע”ד סקי”ז.
  6. משנ”ב סי’ רס”ג בה”ל ד”ה מבעוד.
  7. וצ”ע האם מועיל קבלת שאר בני הבית – ראה שו”ת שרגא המאיר ח”ה סי’ כ’ שלומד גם בשיטת אדה”ז שמהני. אך בקצור הל’ שבת משו”ע אדה”ז סי’ רס”ג הע’ 55 לומד ע”פ קו”א סק”ב שלא מהני, שדווקא הבע”ב שעיקר חיוב הוא שלו מהני קבלתו, וכ”כ בס’ קונט”א המבואר.
  8. ראה קצור הל’ שבת הנ”ל סי’ רס”א הע’ 24.
  9. שוע”ר או”ח רס”ג ס”ו.
  10. ראה ילקו”י סי’ רס”ג הע’ ס”ד.
  11. שהרי אינו מזכיר עצה זו. וראה קצור הלכות שבת הנ”ל סי’ רס”ג הע’ 52 שדן בזה.
  12. ובאם כדאי שהוא עצמו ידליק – ראה שוע”ר שם סי”א.

 

You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *